Friday 29 July 2011

Hasil Penulisan, Kajian Penyelidikan dan Artikel

HASIL PENULISAN

A. TESIS
a. ‘Persepsi Guru Pelatih Terhadap keberkesanan Kurikulum Asas Pendidikan (Semester 1 dan 2) Dalam membantu Mereka Menjalani Praktikum Peringkat 1 Di Sekolah. Satu Kajian Kes. (Untuk M.ED(Pengajian Kurikulum)– USM, 1997).

b. Pemikiran Pendidik Guru Terhadap Hasrat Dan Pelaksanaan Kurikulum Latihan Guru Sekolah Bestari : Satu Kajian Kes Di Empat Buah Maktab Perguruan. (Tesis Ph.D USM 2003).

B. BUKU

a. Kemahiran Berfikir Dan Belajar – Penerbitan Fajar Bakti, Shah Alam, 1995 (Ruj: Mohd Nashuha dan Rakan-Rakan.

C. KAJIAN PENYELIDIKAN

a. Kepenggunaan Pusat Kegiatan Guru Oleh Guru Permulaan Di Seberang Prai Tengah/Utara - Siri Monograf Penyelidikan Maktab Perguruan Tuanku Bainun, 1994.

b. Tinjauan Pelaksanaan Kurikulum Rekacipta Di Sekolah-Sekolah Rendah Dalam Daerah Seberang Prai Tengah/Utara, Pulau Pinang. – Siri Kajian Jabatan Ilmu Pendidikan, Maktab Perguruan Tuanku Bainun, 1995.

c. Peranan Guru Pendamping Terhadap guru Pelatih, MPTB Semasa Praktikum 1/95. Kajian Pembiayaan BPG 1995.

d. Refleksi Guru Pelatih terhadap MPTB, Kajian Maktab 1998.

e. Pelaksanaan Program Insklusif Di Sekolah Rendah: Satu Kajian Kes Di Seberang Prai Utara – Pembiayaan BPG 1998.

f. Kajian Pergerakan Guru Pelatih Di Maktab Perguruan. Kajian Pilihan dan Kajian yang tidak diterbitkan, Bahagian Pendidikan Guru, Kementerian Pelajaran Malaysia (2004/2005).

g. Kajian Penilaian Program BPG 2004-2007: Kursus Dalam Perkhidmatan.

h. Kajian Kualiti Pengajaran dan Pensyarah Di maktab perguruan dan IPT. Satu tinjauan awal bersaskan pengalaman pelajar. (Kajian pilihan BPG, KPM 2006.


D. ARTIKEL

a. Menilai Keberkesanan Kurikulum Pendidikan, Berita Harian, 1 Julai 1997.

b. Mencambah Budaya Celik Penyelidikan, Berita Harian, Khamis, 19 Mac 1998.

c. Guru baru tidak perlu terlalu ikut keadaan, Berita Harian, 26 Januari 1998.

d. Hubungkait Keberkesanan Sekolah Dengan kepimpinan Profesional, dalam Jurnal ‘Educator’, Jabatan Ilmu Pendidikan, Maktab Perguruan Tuanku Bainun, Jilid 01, Bil. 01, Januari 1997.

e. Memperkasa PIBG di Era Sekolah Bestari – Dalam ‘Karya’ Maktab Perguruan Tuanku Bainun, Bil. 2, 1998.

f. Sistem pendidikan Fleksibel.., satu perubahan atau paradoks?. Dalam ‘Karya’, Maktab Perguruan Tuanku Bainun, Bil. 2, 1998.

g. Khabar Pensyarah Pakar.., mengapa sepi tanpa berita?, dalam ‘Karya’ Maktab Perguruan Tuanku Bainun, Bil. 2, 1998.

h. Pemikiran Pendidik Guru Terhadap hasrat Dan Pelaksanaan Inovasi Kurikulum Di Maktab Perguruan: Satu Kajian Kes, dalam ‘Jurnal Penyelidikan MPSAH’, Jilid 7, September 2003.

i. Budaya Penyelidikan Di Kalangan Pendidik Guru Di Maktab Perguruan, dalam ‘Jurnal Penyelidikan MPSAH, 2004.

No comments:

Post a Comment